I've been working on the Finnish translation for the rules part of the site. Kortsu was working with the FAQ part, and as far as I know there's no real work done for the submission info (I started working on it a while ago, but I'm having a hard time translating concepts such as "submission" to fluent Finnish, so there's no real work done for it).
Constructive criticism is appreciated and if you can think of a way to say certain things more fluently or with less anglisms (skripti=>komentosarja), do say so.
][ means colored, [] means link
Here are the translated rules:
Constructive criticism is appreciated and if you can think of a way to say certain things more fluently or with less anglisms (skripti=>komentosarja), do say so.
][ means colored, [] means link
Here are the translated rules:
Quote:
Sääntöjen määrittäminen erityyppisille peleille voi olla hankalaa, joten asian helpottamiseksi tämä sivu listaa säännöt nopeuspeluuvideoiden tekemistä aikovalle. Jokainen nopeuspeluuvideo tarkistetaan erikseen mahdollisten huijausyritysten varalta. Huomioi, että mikäli videossasi on huomattavasti parantamisen varaa, sitä ei todennäköisesti hyväksytä. Yritä parhaasi!
]Miksi säännöt ovat tarpeellisia[?
Nopeuspelaamiseen liittyy pelistä riippumatta tietynlainen kilpailuhenkisyys. Säännöt ovat luotu takaamaan pelaajille tasavertainen ja reilu kilpailupohja. Useimmat säännöistä ovatkin jokseenkin itsestään selviä, mutta olemme pyrkineet sisällyttämään mahdollisimman paljon väärinkäsitysten välttämiseksi.
]Entä jos en samaa mieltä säännöistänne[?
Käytä hyväksesi [keskustelualuetta], jossa voit kertoa mikä sinua häiritsee ja miksi. Olemme avoimia ehdotuksille ja järkevälle keskustelulle. Mikäli riittävän moni ei pidä tietystä, samasta asiasta, saatamme päätyä sopuratkaisuun; se ei olisi ensimmäinen kerta.
]Miksi jotkut asiat hyväksytään joissakin peleissä, mutta ei toisissa[?
Vaikka meillä onkin perussäännöt, jotka pätevät useimpiin peleihin, on sääntöjä, jotka eivät yksinkertaisesti sovi joihinkin peleihin. Toisaalta jotkut pelit vaativat sääntöjä, joita ei näistä perussäännöistä löydy. Tämän vuoksi kyseisten pelien sivuilla on lisämaininta esimerkiksi kelpaamattomista vaikeustasoista, pelin versio(i)sta, ajanmittauksesta tai tahattoman ohjelmistovirheen hyväksikäyttämisestä.
]Perustavat säännöt[:
* Ensinnäkin, huijaaminen on ]ehdottomasti kielletty[. Vain rehellisesti tehdyt nopeuspeluut hyväksytään. Mikäli olet epävarma jostain asiasta, [kysy asiasta keskustelualueelta].
* Sinun tulee nauhoittaa koko nopeuspeluusi alusta loppuun, jotta voimme jakaa sitä tai ylipäätään julkaista sen. Olemme hieman nirsoja äänen/kuvan suhteen ([UKK]), joten älä nauhoita näyttöäsi webkameralla tai videokameralla. Poikkeuksena ovat Nintendo DS sekä muut yksittäistapaukset, joissa erikseen pyydämme sinua käyttämään kyseisiä menetelmiä. Erityistapauksissa saatamme pyytää sinua kuvaamaan itseäsi pelaamassa, jotta voimme todentaa nopeuspeluusi sääntöjenmukaisuuden.
* Pidätämme oikeuden ottaa jakelusta minkä tahansa julkaistun nopeuspeluuvideon, jos näemme sen aiheelliseksi, esimerkiksi mikäli julkaisun jälkeen videossa huomataan vaikkapa eroavaisuuksia elinvoimassa (jolloin annamme sinulle mahdollisuuden selvittää asian) tai myöhemmin julkaistu nopeuspeluuvideo todetaan pelaamisen osalta huomattavasti paremmaksi. Jälkimmäisessä tapauksessa nopeuspeluu saattaa olla jopa toisesta luokituksesta tai alustasta.
* Virtualisointi: Me ]EMME[ hyväksy nopeuspeluuvideoita, jotka ovat nauhoitettu emulaattorilla (ZSNES, VBA, DOSBox, jne.) tai muita virtualisoivia ohjelmistoja (Wine, VMWare, jne.). Tämä johtuu siitä, että emulaattorit tarjoavat usein mahdollisuuden nauhoittaa pelejä kuva kuvalta ja sitten toistaa sen normaalilla nopeudella. Lisäksi useimmissa emulaattoreissa sekä virtualisointiohjelmistoissa on pieniä epätarkkuuksia ajoituksessa ja pelien hidastumisissa, jotka estävät tarkan vertailun nopeupeluuvideoiden välillä. Lopuksi on myös todettava, että ROMien hankkiminen on yleisesti ottaen laitonta useimmissa maissa. Huomioi, että virallisesti tuetut emulaattorit kuten Game Boy Player GameCubelle, Virtual Console tai GameTap ovat poikkeus tähän sääntöön. Useiden virallisten emulaattorien puutteellisuudesta johtuen kuitenkin toivomme sinun käyttävän alkuperäistä laitteistoa silloin, kun se on suinkin mahdollista.
* Laitteen muuntelu: Et saa käyttää lisälaitteistoa, kuten esimerkiksi GameSharkia tai Game Genietä. Kyseiset laitteet mahdollistavat pelin parametrien muuntelun ja saattavat suoda sinulle epäreilun edun. Poikkeuksena tähän ovat modpiirit ja käynnistyslevykkeet (boot disks), joiden avulla voit pelata pelejä, jotka ovat maa-aluelukitusksesi ulkopuolelta, sekä viralliset lisälaitteet. Esimerkiksi PlayStation 2:n kiintolevy on sallittu, mutta HD Loader -ohjelman käyttö (joka lataa pelin kiintolevyltä) on kielletty.
* Pelin muuntelu: Pelin poistaminen laitteesta tai sen muuntaminen käytön aikana on ehdottomasti kielletty. Esimerkkejä tästä ovat pelimodulin vetäminen puolittain ulos kesken pelin The Legend of Zelda: Ocarina of Time -pelissä sekä CD-luukun avaaminen välianimaatioiden ohittamiseksi The Legend of Zelda: Twilight Princess -pelissä. Tämän tyyppiset ohjelmavirheet ovat tyypillisesti hyvin sekavia ja epävakaita. Ne voivat myös vahingoittaa peliä pysyvästi. Jos et ole varma siitä, mitä tämä sääntö tarkoittaa, säännön voi ilmaista näin päin: Älä käpälöi laitettasi kun pelaat, äläkä muuntele itse peliä missään vaiheessa.
* Turbo-ohjaimet: Jos käytät muuta kuin konsolin mukana tulevaa virallista ohjainta, saat käyttää vain ja ainoastaan ominaisuuksia, jotka ovat myös käytettävissä virallisessa ohjaimessa, jotka tulevat laitteen mukana. Näin ollen turbo-näppäinten (jotka mahdollistavat esimerkiksi epäinhimillisen tulitusnopeuden) ovat sallittuja vain TurboGrafx-16:n kaltaisissa konsoleissa, joiden mukana tulee turbo-ohjain. Jos peli tarjoaa "turbo-fire" -vaihtoehdon (tai vastaavan jollain toisella kuvauksella), voi sitä käyttää. Mikäli pelaaja tulittaa nopeuspeluussaan hyvin nopeasti, häneltä saatetaan pyytää videokuvaa todisteeksi kyvystään rämpyttää.
* Koodit: Etua antavien koodien käyttö on kielletty, kuten vaikkapa koodi joka antaa lisää elämiä, vähentää vastaanotettua vahinkoa jne. Jos koodi vaikuttaa vain ulkonäköön, kuten puvuton Samus Metroidissa (NES), sitä voi käyttää. Koodi, joka vaikeuttaa peliä, voi soveltua erilliseksi luokitukseksi. Esimerkkinä tästä annettakoon Donkey Kong Country 3 105%.
]Miksi säännöt ovat tarpeellisia[?
Nopeuspelaamiseen liittyy pelistä riippumatta tietynlainen kilpailuhenkisyys. Säännöt ovat luotu takaamaan pelaajille tasavertainen ja reilu kilpailupohja. Useimmat säännöistä ovatkin jokseenkin itsestään selviä, mutta olemme pyrkineet sisällyttämään mahdollisimman paljon väärinkäsitysten välttämiseksi.
]Entä jos en samaa mieltä säännöistänne[?
Käytä hyväksesi [keskustelualuetta], jossa voit kertoa mikä sinua häiritsee ja miksi. Olemme avoimia ehdotuksille ja järkevälle keskustelulle. Mikäli riittävän moni ei pidä tietystä, samasta asiasta, saatamme päätyä sopuratkaisuun; se ei olisi ensimmäinen kerta.
]Miksi jotkut asiat hyväksytään joissakin peleissä, mutta ei toisissa[?
Vaikka meillä onkin perussäännöt, jotka pätevät useimpiin peleihin, on sääntöjä, jotka eivät yksinkertaisesti sovi joihinkin peleihin. Toisaalta jotkut pelit vaativat sääntöjä, joita ei näistä perussäännöistä löydy. Tämän vuoksi kyseisten pelien sivuilla on lisämaininta esimerkiksi kelpaamattomista vaikeustasoista, pelin versio(i)sta, ajanmittauksesta tai tahattoman ohjelmistovirheen hyväksikäyttämisestä.
]Perustavat säännöt[:
* Ensinnäkin, huijaaminen on ]ehdottomasti kielletty[. Vain rehellisesti tehdyt nopeuspeluut hyväksytään. Mikäli olet epävarma jostain asiasta, [kysy asiasta keskustelualueelta].
* Sinun tulee nauhoittaa koko nopeuspeluusi alusta loppuun, jotta voimme jakaa sitä tai ylipäätään julkaista sen. Olemme hieman nirsoja äänen/kuvan suhteen ([UKK]), joten älä nauhoita näyttöäsi webkameralla tai videokameralla. Poikkeuksena ovat Nintendo DS sekä muut yksittäistapaukset, joissa erikseen pyydämme sinua käyttämään kyseisiä menetelmiä. Erityistapauksissa saatamme pyytää sinua kuvaamaan itseäsi pelaamassa, jotta voimme todentaa nopeuspeluusi sääntöjenmukaisuuden.
* Pidätämme oikeuden ottaa jakelusta minkä tahansa julkaistun nopeuspeluuvideon, jos näemme sen aiheelliseksi, esimerkiksi mikäli julkaisun jälkeen videossa huomataan vaikkapa eroavaisuuksia elinvoimassa (jolloin annamme sinulle mahdollisuuden selvittää asian) tai myöhemmin julkaistu nopeuspeluuvideo todetaan pelaamisen osalta huomattavasti paremmaksi. Jälkimmäisessä tapauksessa nopeuspeluu saattaa olla jopa toisesta luokituksesta tai alustasta.
* Virtualisointi: Me ]EMME[ hyväksy nopeuspeluuvideoita, jotka ovat nauhoitettu emulaattorilla (ZSNES, VBA, DOSBox, jne.) tai muita virtualisoivia ohjelmistoja (Wine, VMWare, jne.). Tämä johtuu siitä, että emulaattorit tarjoavat usein mahdollisuuden nauhoittaa pelejä kuva kuvalta ja sitten toistaa sen normaalilla nopeudella. Lisäksi useimmissa emulaattoreissa sekä virtualisointiohjelmistoissa on pieniä epätarkkuuksia ajoituksessa ja pelien hidastumisissa, jotka estävät tarkan vertailun nopeupeluuvideoiden välillä. Lopuksi on myös todettava, että ROMien hankkiminen on yleisesti ottaen laitonta useimmissa maissa. Huomioi, että virallisesti tuetut emulaattorit kuten Game Boy Player GameCubelle, Virtual Console tai GameTap ovat poikkeus tähän sääntöön. Useiden virallisten emulaattorien puutteellisuudesta johtuen kuitenkin toivomme sinun käyttävän alkuperäistä laitteistoa silloin, kun se on suinkin mahdollista.
* Laitteen muuntelu: Et saa käyttää lisälaitteistoa, kuten esimerkiksi GameSharkia tai Game Genietä. Kyseiset laitteet mahdollistavat pelin parametrien muuntelun ja saattavat suoda sinulle epäreilun edun. Poikkeuksena tähän ovat modpiirit ja käynnistyslevykkeet (boot disks), joiden avulla voit pelata pelejä, jotka ovat maa-aluelukitusksesi ulkopuolelta, sekä viralliset lisälaitteet. Esimerkiksi PlayStation 2:n kiintolevy on sallittu, mutta HD Loader -ohjelman käyttö (joka lataa pelin kiintolevyltä) on kielletty.
* Pelin muuntelu: Pelin poistaminen laitteesta tai sen muuntaminen käytön aikana on ehdottomasti kielletty. Esimerkkejä tästä ovat pelimodulin vetäminen puolittain ulos kesken pelin The Legend of Zelda: Ocarina of Time -pelissä sekä CD-luukun avaaminen välianimaatioiden ohittamiseksi The Legend of Zelda: Twilight Princess -pelissä. Tämän tyyppiset ohjelmavirheet ovat tyypillisesti hyvin sekavia ja epävakaita. Ne voivat myös vahingoittaa peliä pysyvästi. Jos et ole varma siitä, mitä tämä sääntö tarkoittaa, säännön voi ilmaista näin päin: Älä käpälöi laitettasi kun pelaat, äläkä muuntele itse peliä missään vaiheessa.
* Turbo-ohjaimet: Jos käytät muuta kuin konsolin mukana tulevaa virallista ohjainta, saat käyttää vain ja ainoastaan ominaisuuksia, jotka ovat myös käytettävissä virallisessa ohjaimessa, jotka tulevat laitteen mukana. Näin ollen turbo-näppäinten (jotka mahdollistavat esimerkiksi epäinhimillisen tulitusnopeuden) ovat sallittuja vain TurboGrafx-16:n kaltaisissa konsoleissa, joiden mukana tulee turbo-ohjain. Jos peli tarjoaa "turbo-fire" -vaihtoehdon (tai vastaavan jollain toisella kuvauksella), voi sitä käyttää. Mikäli pelaaja tulittaa nopeuspeluussaan hyvin nopeasti, häneltä saatetaan pyytää videokuvaa todisteeksi kyvystään rämpyttää.
* Koodit: Etua antavien koodien käyttö on kielletty, kuten vaikkapa koodi joka antaa lisää elämiä, vähentää vastaanotettua vahinkoa jne. Jos koodi vaikuttaa vain ulkonäköön, kuten puvuton Samus Metroidissa (NES), sitä voi käyttää. Koodi, joka vaikeuttaa peliä, voi soveltua erilliseksi luokitukseksi. Esimerkkinä tästä annettakoon Donkey Kong Country 3 105%.
Thread title: