Username:
B
I
U
S
"
url
img
#
code
sup
sub
font
size
color
smiley
embarassed
thumbsup
happy
Huh?
Angry
Roll Eyes
Undecided
Lips Sealed
Kiss
Cry
Grin
Wink
Tongue
Shocked
Cheesy
Smiley
Sad
1 page
--
--
List results:
Search options:
Use \ before commas in usernames
Edit history:
Enhasa: 2008-07-07 08:41:58 am
Verified verifier and hangaround :)
Allright.

I will be doing the danish translation of the things mentioned in the topic.

If you have any adjustments and/or suggestions, feel free to post them in here or message me directly through the internal messaging system.

I just gotta know to whom I will be submitting these translations in order to make sure, they eventually will be uploaded and activated.

Thanks in advance
Thread title:  
Verified verifier and hangaround :)
So far rules are halfway done. Remember this is a sparetime project but it is proceeding smoothly so far Smiley
Verified verifier and hangaround :)
I will post what I translated so far for you to look at, so you can try and study danish translations in order to prepare for our superior language to overthrow any government, religion and Mcdonalds restaurant near you.

Keep in mind that a few of the things mentioned in the original ruleset doesn't have any correct danish translation, so warping will still be warping whereas glitches will now be known as 'fejl'.

Without further excuses for my poor lack of language skills, I present to you the danish translation of the ruleset.
Verified verifier and hangaround :)
Regler:

At forsøgte at fastsætte regler for så mange spil kan være svært og for at hjælpe alle, så kan du på denne side finde de forskellige regler for hvad du bør og hvad du ikke bør gøre, når du planlægger et speedrun. Speedruns vil blive uafhængigt efterprøvet for at sikre ingen snyd er involveret. Skulle det vise sig at dit speedrun har potentiale for en voldsom forbedring, så er det sandsynligt det vil blive afvist. Så derfor; Gør dit bedste!

Hvorfor er regler nødvendige?

Ved alle speedruns kommer der til at være et element af konkurrence. Regler er til for at sikre ensartet, retfærdig
og lige konkurrence mellem spillerne. De fleste af reglerne er sund fornuft, men vi forsøger at afdække så mange aspekter af området som muligt.

Hvad hvis jeg er uenig i jeres regler?

<a href="www.linktodiscussion.com">Diskuter det</a> på forummet og forklar hvorfor. Vi er ikke bare åbne overfor debatter, vi tager også mod intelligente diskussioner med åbne arme. Hvis nok mennesker synes et eller andet er dumt, så kan det være vi vil lave et kompromis. Det er sket før.

Hvorfor er nogle ting tilladt i nogle spil, men ikke i andre?

Selvom vi har nogle lette regler, der passer på næsten alle spil, så er der også visse regler, der ikke giver
mening  - og visse spil mangler regler, der ikke er dækket her. Selvom vi arbejder ihærdigt for at have et set enkle regler, der dækker alle spil - Så vil der nogle gange være en note at observere på spillets side, eksempelvis at man har accepteret en bestemt sværhedsgrad, version, timer eller fejl.
Verified verifier and hangaround :)
Grundlæggende regler:

* Første og den mest indlysende. INGEN SNYD. Kun retfærdigt producerede runs bliver accepteret.
<a href="www.linktoforum.com">spørg på forummet</a>, hvis du er usikker på et eller andet.

* For at vi skal hoste og udgive dit run, så skal det optages fra start til slut. Vi er meget selektive, hvad angår lyd/video kvalitet
<a href="www.linktofaq.com">FAQ</a>, så lad være med at optage med et webcam eller en camcorder, der peger på skærmen medmindre du er ved at optage et Nintendo DS-spil eller vi beder dig om det. I helt
ekstraordinære situationer, kan det være vi beder dig optage dig selv mens du spiller, for at sikre os at spillet
er legitimt.

* Vi besidder rettighederne til enhver tid at tage et publiseret speedrun ned som det passer os. Eksempelvis, hvis der senere bliver opdaget inkonsistens i en lifebar. (Vi vil dog give dig mulighed for at forklare dig selv) eller hvis et senere speedrun (måske endda i en anden kategori eller på et andet system) bliver betragtet som værende meget bedre i kvalitet.

* Virtualisering: Vi accepterer IKKE speedruns, der er optaget på en emulator (ZSNES, VBA, DOSBox, etc,.) eller anden virtualiserings software (Wine, WMware, etc.). Emulatorer tillader ofte at optage frame for frame og så lade emulatoren fremvise demoen i normal hastighed. Også, de fleste emulatorer og virtualiserings programmer har små ukorrektheder i timing og hastighedsnedsættelse, der fjerner muligheden for retfærdigt at sammenligne præcisioner i speedruns. Til sidst, det er som oftest ulovligt i de fleste lande at erhverve sig ROMs. Læg mærke til, der er
specielle regler for officielle blåstemplede emulatorer som f.eks. Game Boy Player til GameCube, Virtual Console eller GameTap. pga problemer med mange officielle emulatorer, foretrækker vi dog at du spiller på den originale hardware.

*System modficeringer: Det er ikke tilladt at modificere eller at bruge extra hardware, såsom GameSharks eller Game Genies. Disse dele tillader dig at ændre spil-parametre og kan give dig en uretfærdig fordel. Den eneste extra hardware der tillades er modchips og bootdisks, der benyttes for at spille imports og officielle add-ons. Eksempelvis er PS2 harddisk tilladt, hvor PS2 harddisk-loader ikke er.

*Spil modificeringer: At fjerne eller ændre en gamedisc/cartridge/fil så længe spillet kører er ikke tilladt. Eksempler på disse er tricket med det bøjede cartridge i The Legend of Zelda: Ocarina of Time og CD-streamer tricket i The Legend of Zelda: Twilight Princess. Hvis du er i tvivl om, hvad denne regel betyder så tænk over det på denne måde: Lad være med at rode med dit system, når du spiller og lad være med at modificere spillet på noget tidspunkt.

* Third-party-controllers: Hvis du bruger en third-party-controller må du KUN benytte de features, der er
tilgængelige med de officielle controllere. Dvs, turbo-fire er kun tilladt på systemer, der som standard har
turbo-fire features. Eksempel vis Turbografx-16. Selvfølgelig, hvis et spil tilbyder en turbo-fire function, så er det tilladt at bruge denne. Spillere der udviser voldsom firing i speedruns kan forvente at præsentere video-bevis på deres button-mashing egenskaber.
*Koder: At bruge en specifik snydekode er ikke tilladt: Noget der giver flere liv, reducerer skade osv. Hvis en
kode kun er kosmetisk som eksempelvis Suitless Samus i NES Metroid, så accepteres dette. En kode der øger spillets sværhedsgrad som eksempelvis Donkey Kong Country 3 105% kan kvalificeres som en separat kategori.
Verified verifier and hangaround :)
Saving og Tidstagning:

* Spil der tillader dig at bruge savegames og fortsætte senere kan speedrunnes vha. segments. Du kan genforsøge segments lige så mange gange du vil for at optimere dem. Husk på at segmentering af spil ikke er for at gøre dit liv lettere eller for at reducere mængden af tid det tager dig at producere et speedrun. Et segmenteret run forudsætter en større risikovillighed og en mindre fejl-tolerance. Brug så mange segmenter, der gør det optimalt at få den hurtigste tid. Vi bliver ikke imponeret hvis du bruger et lavt antal segmenter, især ikke hvis du bruger samme antal segments som det speedrun du forsøger at forælde.

* Speedruns der ikke benytter sig af savegames bliver kaldt for Single-segment (SS) speedruns. Et segmenteret speedrun forældrer ikke et single-segment, eftersom de er forskellige kategorier og single-segment speedruns typisk er væsentligt mere restriktive og svære. Selvfølgelig forælder et single-segment speedrun et segmenteret, hvis tiden er hurtigere. Et hvilket som helst save eller quit fra spillet vil blive betragtet som et segment. Det er lige meget at du bruger dette for at omgå en del af spillet og så fortsætter med at spille. Dit speedrun er ikke længere et single-segment. Den eneste undtagelse er et spil, der tvinger dig til at nulstille din fremfærd.

* I nogle spil giver det mening at separere tiden for individuelle baner (IL). Hvis dit spil kvalificerer sig til
dette (spørg hvis du er i tvivl), så må du indberette så mange individuelle baner som du vil, men hvis spillet ikke i forvejen har noget IL-speedrun, så skal du gennemføre ALLE banerne i spillet, før du kan indberette det. Det er både tilladt og sket før at en hel gruppe af folk arbejder sammen for at færddiggøre et IL-speedrun.

* Altid husk at hastighed er første prioritet og det vigtigste, andre ting så som underholdning er sekundære. Du kan inkludere et fedt trick, der koster et sekund eller to, men hold altid i tankerne, at de folk, der godkender speedruns vil se det som en negativ ting. Ikke en positiv. Husk på nogle senere kan replikere dit speedrun, undgå at bruge dette trick og derved slå dit speedrun. Hvis du spilder for meget, så vil vores godkendere afvise dit speedrun uden hesitering. Tilsvarende, hvis et spil tillader dig at springe mellemsekvenser eller tekstede samtaler over, så forventer vi at du gør dette.

* Timing: Spillets interne timer vil blive benyttet medmindre den er inkonsistent eller ikke viser din tid, når dit speedrun er gennemført. For spil uden timere Check <a href="www.linktofaq">FAQ'en</a> for at se, hvordan timing gøres i disse tilfælde.

* forældelse: For manuelt timede spil, forventes der en forbedring over minimum et sekund for at dit speedrun kan blive posteret. Eftersom sekunder er tabt fra manuelt timede spil over tre timer, bliver minimumsforbedringen til et minut. Hvis et spil har en synlig timer, der måler fraktioner af et sekunder, så vil en forbedring på disse måske blive accepteret. Hvis du producerer et speedrun, der knapt er hurtigere end et vi har i forvejen, men med yderligere mulighed for forbedring(grundet opdagelse for nye muligheder), kan det være vi forfæller dig at prøve igen, undtagen hvis et spil i forvejen allerede er super optimeret som f.eks. Contra eller Super Mario Bros, så kan en minimal forbedring måske være det eneste du kan opnå, og dette accepteres også.
Verified verifier and hangaround :)
Specielle overvejelser:

* Mange spil tillader dig at bruge scripts eller macros for at gøre visse actions lettere. Interne scripts, der er
bygget ind i spillet må bruges, mens andre eksterne så som AutoHotKey ikke er tilladte. (Førhen var eksterne
scripts ikke forbudte på SDA, så de er stadig tilladte for en del spil.) Speedruns, der bruger scripts og og de som
ikke gør er separate kategorier. Som før, hvis et speedrun UDEN brug af scripts er hurtigere end et med, så forældes det med scripts selvfølgelig.

* Nogle spil, der tillader dig at save når som helst (sædvanligvis i en menu) vil ikke lade dig starte samme sted, når du genoptager dit spil. Dette er refereret til som 'save warping'. Radix bryder sig ikke meget om dette, så til at starte med var det ikke tilladt. Nu kan du derimod bruge save warping så meget som du vil. Mange speedrunnere bruger save warps i spil, hvor det er muligt eftersom de fleste mennesker ikke er interesseret i at se dig gå samme vej tilbage en gang til.

* I nogle spil har man mulighed for at begå selvmord for at spare tid enten ved at teleportere sig tilbage til en
lokation, du allede har været på og skal returnere til - eller ved at genfylde din karakters ressourcer såsom våben og liv. Dette refereres til som 'death abuse'. Radix bryder sig heller ikke om dette og plejede at pålægge små men inkonsistente straffe når det blev brugt. Mange speedrunnere er imod at lade sig dø for at genfylde våben og liv, hvilket kan blive betragtet som lavere spil-kvalitet, men vi opfordrer til at bruge death abuse for at undgå at løbe tilbage i spillet igen.

* Der er også at dø, hvilket koster tid - dette er typisk utilsigtet. Hvor at dø en gang i et single-segment måske
vil blive accepteret, så ser at dø ikke særligt godt ud i et segmenteret speedrun og er bestemt ikke tilladt. En
utilsigtet død i et segmenteret speedrun vil sandsynligvis betyde, det bliver afvist for ikke at være godt nok. Fordi det kan være svært at måle om at dø er bevidst eller ej, så vil et hvilket som helst speedrun med død blive betragtet som en separat kategori fremfor et speedrun uden disse.

* Fejl: Mange speedruns benytter fejl (ikke-forventet opførsel grundet spillets programmering) til en speedrunners fordel. De fleste fejl er nu tilladt, inklusiv de tidligere forbudte 'out of bounds' (ofte refereret til som OOB) og warping fejl. Der er et par få undtagelse baseret på, hvor alvorlig fejlen er, eksempelvis The Legend of Zelda: A Link to the Past's op+ned fejl, der lader dig springe hele spillet over inklusiv Ganon.

* Fejl-kategoriseng: I spil hvor OOB, clipping og warp-fejl kun springer en lille dele af spillet over, eksempelvis
Mega Man X's Flame Mammoth loft trick eller Ocarina of Time's Deku træ-passering, så er disse spil IKKE en separat kategori. Derimod når OOB, clipping og warp-fejl tillader dig at springe store stykker af spillet over inklusiv hele baner, som f.eks. Metroid Prime's hemmelige baner eller Castlevania: Circle of Moons fremmanings warp, så vil det være en separat kategori. Et hurtigere speedrun, der ikke benytter disse vil naturligvis forældre speedruns, som gør.
Verified verifier and hangaround :)
Yes, I've been away for some time now, and I will continue with the translations.
Det ser squ godt ud indtil videre, i øjeblikket bruger jeg ikke denne side nok til at ville hjælpe, men det kan da godt være jeg springer til på et tidspunkt  Wink
Dog
God oversættelse! Jeg er glad for at se danskere på SDA, selvom denne her tråd er gammel Cheesy
Quote from krael:
I just gotta know to whom I will be submitting these translations in order to make sure, they eventually will be uploaded and activated.

Check this out, here you'll find all information you will need (in case you still need them):
http://forum.speeddemosarchive.com/post/sda_translation.html
forsøge ikke forsøgte.
Dette var meget rart at læse, gjorde det lidt mere forståelig for mig. Smiley